Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon

Social media top 10 december 2016

Hoe actief zijn patiënten- en gehandicaptenorganisaties op social media? Elk half jaar maken we de top 10 bekend, gebaseerd op de kloutscore.

De kloutscore geeft aan hoe invloedrijk een organisatie is op social media. Op een schaal van 1 tot 100. Welke organisaties hebben deze keer de hoogste kloutscores en eindigen in de social media top 10?

Wie staan er in de top 10?

In de top 10 zien we de meeste organisaties van een half jaar geleden weer terug. Maar wel in een andere volgorde en met een nieuwe nummer 1. 

Stichting Alzheimer Nederland voert deze keer de lijst aan. Deze grote organisatie heeft de laatste maanden flink geïnvesteerd in social media. En dat heeft zijn vruchten afgeworpen, gezien de kloutscore van maar liefst 72. Op Facebook steeg het aantal likes van de stichting in een half jaar tijd met bijna 15.000.

Ook minder grote organisaties doen het weer heel goed in de top 10. Zo staat de Prikkelbare Darm Syndroom Belangenvereniging (PDSB) met een kloutscore van 63 op een mooie tweede plaats. En de PDSB schoot kortgeleden ook nog eens als eerste 100% vrijwilligersorganisatie door het ‘plafond’ van 10.000 volgers op Facebook. Een toename meer dan 40%. Dubbel chapeau dus voor de PDSB!

De Crohn en Colitis Ulcera Vereniging Nederland (CCUVN) en de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA) hebben hun plek in de top 5 behouden. Wederom een prima prestatie!

De Borstkankervereniging Nederland (BVN) is terug van weggeweest en staat op plaats 6. We heten deze organisatie weer van harte welkom in de lijst. 

De top 10

Onderstaande tabel geeft de volledige top 10 weer, inclusief de vorige notering en het aantal volgers op Twitter en Facebook (stand van zaken op 9 december 2016):

   Organisatie Kloutscore Notering 
juni 2016
Volgers op
Twitter 
Likes op
Facebook 
 1  @AlzheimerNL  72 8.930  54.046 
2 @PDSB  63 4.442  11.195 
 3  @CCUVN  62 2.525  6.211 
 4  @AutismeNVA  61 10.300  8.883 
 5  @Schildklier  61 2.799  9.077 
 6  @BVN  61 - 4.547 5.725 
7 @Freya_NL  60 2.073  4.345 
 8  @StichtingGTS  59 5.164 1.323 
 9  @MSwebNL  58 1.727 1.979 
10  @StHoormij  55 10  1.848  935 

Hoe scoren de vrijwilligersorganisaties?

Het is mooi om te zien dat zoveel vrijwilligersorganisaties het goed doen op social media. Petje af voor de mensen die zich vrijwillig inzetten om met hun achterban te communiceren.

Als we de vrijwilligersorganisaties eruit lichten, dan voert de PDSB voor de derde keer op rij de top 5 aan. Top 5 vrijwilligersorganisaties december 2016, met de kloutscore tussen haakjes:

  1. @PDSB (63)
  2. @StichtingGTS (59)
  3. @MSwebNL (58)
  4. @NETkanker (54)
  5. @stomaatje (52)

Trends

Patiëntenorganisaties zijn voornamelijk actief op Facebook en Twitter. Aansluitend bij de landelijke trend zien we bij patiëntenorganisaties nog steeds een flinke groei op Facebook. Bij de organisaties uit de top 10 nam het aantal likes op Facebook in het laatste halfjaar met gemiddeld 23% toe. 

Daar zitten een paar mooie uitschieters bij: Alzheimer Nederland (+ 33%), PDSB (+ 41%) en Freya (+ 42%). Hoe kregen deze organisaties er zoveel nieuwe likes bij? Lees hun tips voor meer succes op Facebook.

En Twitter? Landelijk daalt het aantal twittergebruikers¹ nog steeds, maar onder de patiëntenorganisaties is een lichte stijging zichtbaar van gemiddeld 7%. [Bron: Nationale Media Onderzoek 2016 van Newcom]

Patiëntenorganisaties volgen op Twitter?

Collega-organisaties volgen op Twitter? PGOsupport heeft een handige twitterlijst van pg-organisaties. Daar vind je ruim 300 twitteraccounts, van organisaties zelf en van mensen die actief zijn voor patiënten- en gehandicaptenorganisaties. Je kunt de lijst met je twitteraccount (of dat van je organisatie) volgen. PGOsupport houdt de lijst actueel.

Berekening Kloutscore

De Kloutscore is gebaseerd op hoe actief en invloedrijk de organisaties zijn op Twitter, Facebook en andere social media.

Bereik: hoeveel mensen bereikt de twitteraar actief? Robots en passieve accounts worden eruit gefilterd.
Invloed:  (hoeveel) klikken, delen en reageren de volgers? Een organisatie met veel volgers die vooral zendt, scoort dus minder hoog dan een interactieve organisatie.
Omdat de score niet alleen naar activiteit op Twitter kijkt, kan een organisatie die erg actief is op Facebook maar nauwelijks twittert, dus ook hoog eindigen.

De Kloutscore wordt dagelijks opnieuw berekend. Het gaat dus om een dagkoers. Een organisatie die bijvoorbeeld net een campagne of evenement heeft rond de tijd dat we deze top 10 bekendmaken, heeft een grotere kans om hoger te scoren.

Meer weten over de social media top 10 of de kloutscore?

Neem contact op met Minou Stouten