Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon

"Steeds meer maatwerk en praktische ondersteuning"

"We zetten de komende jaren vooral in op innovatie en kennisontwikkeling", zegt Jolanda van Dijk.

Sinds 2016 is zij niet langer accountmanager maar adviseur organisatieontwikkeling. Die nieuwe functie sluit naadloos aan bij de nieuwe koers van PGOsupport.

Zelf kennis opbouwen

"Voorheen schakelden we bij specialistische vragen of langdurige trajecten externe adviseurs in voor onze klanten. We fungeerden zo meer als intermediair op de achtergrond. Maar daardoor bouwden we als organisatie zelf nauwelijks kennis op, terwijl dat wel belangrijk is voor onze ondersteuning van organisaties. Daarom willen we juist dat anders gaan doen", zegt Jolanda van Dijk terugkijkend.

Nieuwe rol

De komende jaren wil PGOsupport in direct contact met patiëntenorganisaties zelf meer kennis gaan opbouwen en een eigen visie ontwikkelen. "Dat vraagt van alle medewerkers – en ook van mijzelf – nieuwe competenties en andere rollen", gaat Jolanda verder.

"Ik ben niet langer een makelaar die vrij onzichtbaar regelt dat de nodige expertise beschikbaar is voor verandertrajecten. In plaats daarvan begeleid ik nu zelf de visiedagen en denk actief met besturen mee over hun vragen en toekomstscenario’s. Ik word ook wel gevraagd om bij organisaties als betrokken buitenstaander de lastige vragen of de vragen achter de vragen te stellen. En het aardige is: in die nieuwe rol heb ik de ruimte om mijn visie en kennis in te zetten, zodat onze klanten zich hieraan kunnen spiegelen."

Prikkelende blogs

In haar nieuwe rol is Jolanda vorig jaar begonnen met een eigen blog. Daarbij gaat zij in op vragen die zij in haar werk keer op keer tegenkomt. Hoe vind én bind je bestuursleden en vrijwilligers? Hoe hou je het leuk met elkaar als bestuur? Hoe stippel je een koers uit als patiëntenorganisatie? En hoe betrek je de achterban bij je organisatie, zodat je als bestuur niet alles zelf hoeft te bedenken en uit te voeren?

Vooruitdenken

"Bij het beantwoorden van deze vragen probeer ik organisaties vooruit te laten denken. Hoe willen zij er over 3 jaar voor staan? Uit de reacties merk ik dat mijn blogs goed gelezen worden. Na een van mijn blogs ben ik uitgenodigd om een dag te begeleiden. Ook zag ik een uitgeprinte blog terug in beleidsstukken van een organisatie. En het leidt tot nieuwe contacten. Het opwerpen van vragen leidt dus tot een andere dynamiek en meer interactie."

Ook praktische ondersteuning

Om patiëntenorganisaties ook op deelgebieden optimaal te kunnen blijven bedienen, biedt PGOsupport hands-on ondersteuning. Bijvoorbeeld bij fondsenwerving en bij taken als de financiële- en ledenadministratie.

"We bieden zo in toenemende mate maatwerk – in combinatie met heel praktische ondersteuning bij de uitvoering. Tegelijkertijd bieden we extra verdieping op thema’s als kwaliteit – en dat met raad en daad. Hierdoor komen besturen echt stappen verder."

Eyeopeners

Laatst liep er een directeur die hier was voor een vergadering enthousiast bij me binnen: hij vertelde hoe tevreden hij terugkeek op een heidag die ik had begeleid. Dat had zijn organisatie echt eyeopeners opgeleverd. Precies daar doen we het voor! We werken samen aan concrete resultaten. En die toetsen we vervolgens om te zien of ze inderdaad het gewenste effect opleveren."

Terug naar Jaarverslag 2016

Vragen of opmerkingen? Wil je reageren?

Mail je vragen of opmerkingen dan aan Jolanda van Dijk