Als patiëntenorganisatie is het van belang om in beeld te blijven bij jouw achterban, zoals leden of vrijwilligers. Met een goed opgebouwde en vormgegeven e-mailnieuwsbrief kun je dat voor elkaar krijgen. Hoe je dat doet, leer je in deze praktische cursus.
Inhoud en resultaat
In een dagdeel leer je de basisregels van het opstellen van een goede e-mailnieuwsbrief. En leer je die regels toe te passen. Daarom oefen je veel in de cursus. Zo oefen je met je eigen nieuwsbrief, maar ook met die van je medecursisten. Onder andere deze onderwerpen komen aan de orde:
Voorbereiding: doel & doelgroep
- Je leert formuleren wie de doelgroep van jouw e- mailnieuwsbrief is. En je weet na deze cursus wat je bij hen wilt bereiken.
Aan de slag: onderwerpregel, opbouw, taalgebruik
- Je leert een onderwerpregel schrijven die nieuwsgierig maakt, waardoor je mails vaker geopend en gelezen worden
- Je leert hoe je je nieuwsbrief het beste kunt opbouwen aan de hand van bijvoorbeeld tussenkopjes, witregels, afbeeldingen en buttons.
- Je krijgt tips over het taalgebruik: denk aan het gebruik van korte, actieve zinnen en begrijpelijke woorden.
Vervolg: duik in je statistieken
- Na de cursus heb je de beginselen over de statistieken van jouw nieuwsbrief geleerd. Je leert hoe je ziet hoeveel mensen jouw nieuwsbrief hebben geopend en hebben doorgeklikt naar de website.
Vooraf
- je stuurt je meest recent gemaakte nieuwsbrief naar de trainer. De trainer gebruikt deze als input voor de cursus. Tijdens de cursusdag krijg je hierop al de eerste concrete tips en adviezen.
- Je volgt de online module ‘Scanbaar schrijven’.