Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon

'Van Gogh en de kunst van het nieuwe leren'

Ger Driessen trapte dag 2 van de Academieparade over ‘Het nieuwe leren’ af met een inspirerend verhaal over Vincent van Gogh.

Uit leven en werk van Van Gogh destilleert hij 7 leerprincipes die ook vandaag nog volledig van toepassing zijn.

Ooit was Vincent van Gogh predikant en werkte hij in de Borinage, destijds een mijnstreek waar mensen onder moeilijke omstandigheden leefden en werkten. Van Gogh bleek niet uit het goede predikantenhout gesneden: dat hij de bevolking bij ging staan na een catastrofe in de mijnen, was niet de bedoeling. Hij besloot te gaan schilderen. Voor zijn onderwerpen putte hij uit zijn directe omgeving. Dat benoemt Ger Driessen als 1e leerprincipe: Benut wat dichtbij is.

Ger Driessen vertelt over de leerprincipes van Van Gogh
Ger Driessen inspireert met zijn verhaal over Vincent van Gogh

7 leerprincipes

Zo komt Ger Driessen in een kleurrijk verhaal dat begint in Nuenen en eindigt in Auvers, tot 7 leerprincipes:

  1. Benut wat dichtbij is
  2. Oefen gericht
  3. Reflecteer
  4. Ken je motivatiebronnen
  5. Verander de spelregels
  6. Leer samen en alleen
  7. Laat je niet tegenhouden door de omstandigheden.

Sociaal leren

’s Middags daagt Saskia Tiggelaar in haar workshop uit om sociaal te leren, in een wereld waar informatie 24/7 beschikbaar is. “We zijn lui geworden als het op leren aankomt,” stelt ze. We stellen ons op als consumenten. En ‘het nieuwe leren’ vraagt om een actieve houding van de cursist. In jargon: mensen die zelf regie nemen over hun eigen leerproces. 

We zijn lui geworden als het op leren aankomt. Het nieuwe leren vraagt om een actieve houding van de cursist.

Saskia Tiggelaar, Learning Consultant bij Noordhoff Health

Saskia confronteert de deelnemers er fijntjes mee, dat ze zichzelf - als cursist - óók vrij consumptief opstellen.

Cursisten verleiden

Dat doet ze, als ze 3 fases onderscheidt in sociaal leren:

  1. Kennis halen
  2. Kennis delen
  3. Samen nieuwe kennis maken en delen

Een trainer ziet zijn cursisten graag in de derde fase. Dat leidt tot het beste resultaat. De realiteit is, dat veel cursisten – ook de deelnemers aan de workshop – vooral graag kennis komen halen. Het is dus de kunst om mensen te verleiden om een stap verder te gaan.

Trainer Joke Zephat is enthousiast

Trainer Joke Zephat geeft bij PGOsupport de training ‘Vrijwilligers coördineren’. Ze is razend enthousiast over de nieuwe opzet van haar cursus, die als een van de eerste bij PGOsupport ‘blended’ is gemaakt. Dat wil zeggen: haar cursisten werken zowel online, in de nieuwe online leeromgeving van PGOsupport, als klassikaal tijdens een bijeenkomst. 

Joke Zephat vertelt over de blended opzet van haar cursus Vrijwilligers coordineren
Trainer Joke Zephat geeft uitleg over de nieuwe opzet van haar cursus

Joke: “Ik vroeg me af of het me veel ging opleveren, omdat ik al heel veel interactief deed in de oude opzet van de cursus. Tot mijn stomme verbijstering waren de deelnemers ontzettend enthousiast en heel goed voorbereid. Veel beter dan anders. Het was echt heel verrassend voor mij".

Gericht aan de slag

De inhoud van haar cursus is niet wezenlijk veranderd, maar cursisten waren beter voorbereid en hadden voor de klassikale bijeenkomst de basale informatie online doorgewerkt. Joke Zephat: “Ze waren goed voorbereid en we konden de bijeenkomst gebruiken om verdieping aan te brengen. We konden heel gericht oefenen.” 

Tot mijn stomme verbijstering waren de deelnemers ontzettend enthousiast en heel goed voorbereid.

Joke merkt dat ze er zelf ook anders in staat, in de nieuwe opzet: “Omdat we de cursus heel zorgvuldig opnieuw opgezet hebben, verwacht ik ook meer van de deelnemers. En ook na de bijeenkomst is de cursus nog niet afgesloten. Deelnemers hebben een plan van aanpak gemaakt. Een paar weken na de cursus bellen we om te horen of ze nog iets nodig hebben. En heel bijzonder,” vertelt ze trots, “één van de deelnemers vertelde me: ‘Ik heb al 10 nieuwe vrijwilligers binnengehaald.’”

Nieuw leren bij PGOsupport

Frederike Lems is ontwikkelaar nieuw leren bij PGOsupport. Ze verzorgde de workshop ‘Nieuw leren – voor cursusdeelnemers’. De workshop begon met een presentatie van het nieuwe online platform waarin PGOsupport cursussen aanbiedt. 

Adviseurs Frederike Lems en Renske Noordhuis lichten het online gedeelte van de cursus fondsenwerving toe aan een bezoeker
Frederike Lems (rechts) en Renske Noordhuis lichten de online cursus Fondsenwerving toe

Frederike is blij met de vragen en suggesties van de bezoekers. “Met de vragen en suggesties kunnen we de nieuwe manier van werken bij onze cursussen, weer aanscherpen en beter maken.” Eén van de ideeën was een online lesmodule maken voor de PGOsupport-trainers, waarin ze leren hoe ze de teksten van hun trainingen op goed en basaal leesniveau kunnen schrijven. “Uiteraard kijken we daar al goed naar,” vertelt Frederike, “maar zo kunnen we het in een eerder stadium meenemen.”

Meer lezen en bekijken