Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon

Vrijwillige professionals helpen AnosmieVereniging

Een strak communicatieplan, gebouwd op een helder omschreven missie. Kirsten Jaarsma, voorzitter van AnosmieVereniging, is enthousiast over het resultaat uit de samenwerking met 2 vrijwillige professionals van Stidad.

Stichting Ideële Advisering

Stidad is de afkorting van Stichting Ideële Advisering. Onder die naam leveren zo'n 15 ervaren professionals adviesdiensten aan maatschappelijke en ideële organisaties. Organisaties betalen alleen een kleine onkostenvergoeding. Voorwaarde is dat zij een ANBI-status hebben of daarvoor in aanmerking komen én de kosten van een commercieel adviesbureau niet kunnen betalen.

Stidad-adviseurs zijn ervaren professionals, gepensioneerd, zelfstandig of tijdelijk zonder baan. Ze leveren juridisch, financieel, marketing-, communicatie- en organisatieadvies. AnosmieVereniging is enthousiast over de ondersteuning bij het communicatieplan.

Betaalbare professionele hulp

"AnosmieVereniging is een kleine patiëntenorganisatie met vrijwillige bestuursleden. Met ieder zijn talenten natuurlijk, maar bij het schrijven van een communicatieplan wilden we graag professionele hulp. Een commercieel bureau is kostbaar. Via PGOsupport kwamen we in contact met Stidad", vertelt voorzitter Kirsten Jaarsma.

In 2 dagdelen richting bepaald

De AnosmieVereniging wilde het bestaansrecht scherpstellen, doelgroepen vaststellen en bepalen hoe ze deze de komende 2 jaar het beste kan benaderen. Mariëtte Sijnhorst, voormalig Manager Marketing & Communicatie van zorgverzekeraar Agis en Armand Leenaers, voormalig Manager Marketing & Communicatie bij de Kamer van Koophandel Midden-Nederland, bleken geknipt voor deze klus.

"Zij hebben ons uitstekend begeleid tijdens 2 intensieve sessies. Door hun aanpak hebben we zelf de bouwstenen geleverd voor ons plan. We hebben het als team gemaakt. Dat vind ik belangrijk. Want je kunt het een adviseur wel laten maken, maar het is de bedoeling dat het je eigen plan is. Het was ook heel prettig dat Mariëtte en Armand zich snel goed konden inleven in de aandoening en onze omstandigheden."

Teamwork

In teamverband hebben de beide adviseurs met bestuursleden Kirsten Jaarsma en Guido Stiglic het plan gemaakt. "Tijdens de intake bleek de vereniging al vergevorderd met de nieuwe koers", vertelt Stidad-adviseur Mariëtte Sijnhorst. "Het ging nu om het vermarkten. In de eerste sessie hebben we de missie en visie vastgesteld. En in de 2e sessie de onderdelen van het format communicatieplan: wie zijn de doelgroepen, wat zijn de doelstellingen, welke middelen komen in aanmerking? Al pratende hebben we dat opgesteld en vervolgens hebben we alle 4 een onderdeel uitgewerkt."

Geen papieren tijger

Naast missie, visie en uitgangspunten bevat het plan activiteiten. Zo wil de vereniging de website vernieuwen en komt er 8 keer per jaar een nieuwsbrief. "Daarmee maken we een belofte naar onze stakeholders. Acties staan nu op papier. Zo verloopt de communicatie gestructureerd. Ik kan Stidad van harte aanbevelen", besluit Kirsten Jaarsma.

Enthousiasme wederzijds

Stidad-adviseur Mariëtte Sijnhorst is ook enthousiast over de samenwerking. "Ik vond het intensief, maar heel erg leuk. Dit was mijn eerste klus voor Stidad en ook mijn eerste ervaring met een patiëntenvereniging. Wat mij positief verrast heeft, is de openheid over de aandoening en wat dit betekent. Daar heb ik veel respect voor. Dat vraagt van ons empathie en is een uitdaging om te vertalen naar een communicatieplan. Ik verwacht dat ik binnenkort weer een betaalde baan heb. Maar dit vrijwilligerswerk laat ik niet meer los.