Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden
thema

Zorg en behandelen

Passende zorg en behandeling, zoals de achterban die wenst. Hoe krijg je dat voor elkaar?

Zorg en behandeling die naadloos aansluit op wat de achterban wil. Dat is waar patiënten- en cliëntenorganisaties zich voor inzetten. In samenwerking met zorgverleners, zorgverzekeraars, overheden en wetenschappelijk onderzoekers. PGOsupport begeleidt patiënten- en cliëntenorganisaties hierbij. Ontdek wat wij kunnen betekenen.

Van strategie tot instrumenten

De achterbanraadpleging is achter de rug. Wat ‘jullie’ patiënten/cliënten willen, wat zij goede zorg vinden, wat zij onder kwaliteit van leven verstaan, is nu bekend.
Hoe zorg je dat de zorg en behandeling hierop aansluit? Wat is haalbaar? Bij welke instanties moet je zijn? Welke kennis en kunde hebben patiëntenvertegenwoordigers nodig? En waar haal je die kennis?

Kwaliteit: geleverde zorg = gewenste zorg

PGOsupport begeleidt je organisatie van A tot Z. Zo helpen we met:

  • analyseren en bepalen wat je wilt bereiken voor je achterban
  • bepalen hoe je het aanpakt
  • bepalen waar je moet zijn: netwerkanalyse
  • de uitvoering: acties, middelen, instrumenten
  • opleiding patiëntenvertegenwoordigers

Inbreng patiëntenperspectief: randvoorwaarden scheppen die passende zorg voor het individu mogelijk maken.

Goede zorg vraagt inbreng van patiënt

De tijd dat ‘de dokter’ wel wist en bepaalde wat goed is voor ‘de patiënt’ ligt achter ons. Patiënten/cliënten en zorgverleners zijn idealiter gelijkwaardige partners in de besluitvorming rond zorg en behandelen.

Maar dat is niet vanzelfsprekend. Zorgverleners zijn opgeleid om zich te concentreren op de ziekte of aandoening. Patiënten ervaren de gevolgen van een aandoening voor hun werk, relatie, autonomie en intimiteit.
Dit perspectief van patiënten/cliënten is minstens zo belangrijk. Dat perspectief door ervaringsdeskundigheid toevoegen aan de zorg, is waar het om draait.

Goede zorg draait om de patiënt. Inbreng ervaringsdeskundigheid maakt dat mogelijk.

Niveaus

Ervaringsdeskundigheid toevoegen kan op verschillende manieren. En op verschillende niveaus:

  • landelijk/regionaal: gericht op politiek, zorgverzekeraars, hele beroepsgroep
  • op organisatieniveau: gericht op ziekenhuizen en instellingen, cliëntenraden, gemeenten (Wmo)
  • op individueel niveau: gericht op groep van individuele behandelaars of patiënten

Mogelijkheden

Er zijn talloze manieren om de ervaringsdeskundigheid, het perspectief van patiënten/cliënten een plek te geven in zorg en behandelen. Bijvoorbeeld met:

PGOsupport adviseert en ondersteunt

Heeft je organisatie plannen of ambitie om met ervaringsdeskundigheid een bijdrage te leveren aan de kwaliteit van zorg/leven? Of willen jullie een volgende stap zetten? PGOsupport adviseert en ondersteunt.

Inbreng cliëntenperspectief vergroten?

PGOsupport denkt met je mee. Neem vrijblijvend contact op met Martine Versluijs

Bel of app mij op 06 4066 2109