Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon
Gevolgen coronamaatregelen voor onze dienstverlening

“Door online zijn mijn cursussen nog beter”

Als een van de eersten biedt Maarten de Wit zijn cursussen nu ‘blended’ aan via het online leerplatform. Een combinatie van online opdrachten, kennismodules en online bijeenkomsten. Hoe pakte hij dat aan?

Uit de trainersbijeenkomst
donderdag 4 februari

De cursus Participatie in wetenschappelijk onderzoek van Maarten bestond uit fysieke bijeenkomsten en opdrachten. Nu bestaat hij uit een samenhangend geheel van individuele en klassikale online onderdelen: ter voorbereiding op de bijeenkomsten volgen de cursisten kennismodules en maken ze opdrachten in het leerplatform.  

Begin met een draaiboek

“Wat ik geleerd heb van PGOsupport: begin met een draaiboek”, vertelt Maarten. “Vanuit de leerdoelen moet je goed kijken wat je in welk onderdeel stopt. Een draaiboek dwingt je na te denken over de structuur van je cursus en de mengvormen individueel en klassikaal. In de blended opzet vind ik mijn cursus nog beter geworden.”

De studio in

Toen het raamwerk van de blended cursus eenmaal stond, ging Maarten aan de slag: “Ik maakte de animaties, video’s, teksten, vragen, opdrachten, quizzen, zelftests, beschrijvende opdrachten.” De adviseurs van PGOsupport begeleidden Maarten hierbij en zetten de onderdelen online.
Alle onderdelen kregen hun logische plek in het platform, dat cursisten soepel door de stof loodst, zowel voor als na de bijeenkomsten.

Break-outs het populairst

Het grote voordeel van deze opzet vindt Maarten dat de contactmomenten volledig benut worden voor de vaardigheden en feedback. Maarten: “Cursisten vinden het leren van en met elkaar het prettigst. De break-outs zijn favoriet om feedback te geven, te krijgen en samen opdrachten te doen.
Tijdens het toepassen, zien ze ook wat ze kunnen met de informatie uit de kennismodules. Dan wordt het echt competentieleren.”

Maartens lessen op rij:

  • een draaiboek maken, kost tijd, maar verdient zicht terug
  • laat je inspireren door goede voorbeelden
  • laat je informeren over de mogelijkheden en beperkingen van het leerplatform
  • blijf vooral jezelf, handhaaf je stijl ook online
  • kennismodules leveren tijdwinst die ten goede komt aan de vaardigheden
  • stimuleren van interactie tussen de deelnemers blijft een uitdaging.

Lees meer

Lees ook de andere artikelen uit de trainersbijeenkomst: