Ga direct naar de content

Competenties voor het werk bij een patiëntenorganisatie

Een competentie is zichtbaar of waarneembaar werkgedrag. Dat hangt samen met je houding en persoonlijke kenmerken. Je bent bijvoorbeeld analytisch, creatief, gespreksvaardig, resultaatgericht, initiatiefrijk.
Voor elke rol bij een patiëntenorganisatie noemen we de belangrijkste competenties. Daaronder vind je een omschrijving van de competenties.

Deel deze pagina:

Welke competenties heb je nodig voor welke rol?

    • Contactgericht
    • Doorvragen
    • Gespreksvaardig
    • Inlevend
    • Organiseren
    • Contactgericht
    • Doorvragen
    • Gespreksvaardig
    • Inlevend
    • Zelfredzaam
    • Contactgericht
    • Doorvragen
    • Gespreksvaardig
    • Inlevend
    • Luisteren
    • Begrijpend lezen
    • Contactgericht
    • Doorvragen
    • Luisteren
    • Reflectief vermogen
    • Doorvragen
    • Luisteren
    • Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid
    • Reflectief vermogen
    • Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
    • Adviesvaardig
    • Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid
    • Onderzoekend vermogen
    • Overtuigingskracht
    • Samenwerkend
    • Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
    • Beïnvloedend vermogen
    • Besluitvaardig
    • Organiseren
    • Onderhandelen
    • Samenwerkend
    • Beïnvloedend vermogen
    • Netwerken
    • Onderhandelingsvaardigheden
    • Politiek bestuurlijk vermogen
    • Zelfredzaam
    • Besluitvaardig
    • Delegeren
    • Leiderschap
    • Netwerken
    • Organiseren
    • Reflectief vermogen
    • Contactgericht
    • Gespreksvaardig
    • Inlevend
    • Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid
    • Presenteren
    • Contactgericht
    • Doorvragen
    • Gespreksvaardig
    • Netwerken
    • Presenteren
    • Analytisch
    • Creatief
    • Doorvragen
    • Resultaatgericht
    • Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
    • Contactgericht
    • Creatief
    • Initiatiefrijk
    • Resultaatgericht
    • Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
    • Adviesvaardig
    • Beïnvloedend vermogen
    • Netwerken
    • Onderzoekend vermogen
    • Samenwerkend
    • Contactgericht
    • Organiseren
    • Resultaatgericht
    • Samenwerkend
    • Zelfredzaam
    • Creatief
    • Leiderschap
    • Reflectief vermogen
    • Resultaatgericht
    • Samenwerkend
    • Besluitvaardig
    • Delegeren
    • Leiderschap
    • Netwerken
    • Organiseren
    • Creatief
    • Gespreksvaardig
    • Inlevend
    • Luisteren
    • Organiseren

Toelichting competenties

  • goed helpen / overtuigen van anderen door advies te geven.

  • goed ontleden van informatie en verbanden leggen

  • de boodschap van de tekst achterhalen en de waarde bepalen voor je organisatie

  • mensen zover krijgen dat ze iets wel of niet gaan doen of hun mening veranderen

  • makkelijk keuzes maken en beslissen

  • makkelijk contact maken met mensen

  • nieuwe oplossingen en ideeën bedenken voor vraagstukken of nieuwe werkwijzen, diensten of producten bedenken

  • makkelijk werk aan anderen overdragen en loslaten

  • bij het antwoord op een open vraag een vervolgvraag stellen

  • je gedachten goed kunnen verwoorden, passend bij de situatie

  • zelf in actie komen, uit jezelf beginnen

  • je verplaatsen in de gevoelens, behoeften en achtergronden van anderen

  • anderen motiveren en inspireren om het beste uit zichzelf te halen

  • openstaan voor de argumenten van een ander en dit ook laten merken

  • je gedachten goed onder woorden brengen in een gesprek

  • kring van mensen verzamelen en contact houden om je doelen te bereiken

  • in gesprekken de beste resultaten behalen wanneer belangen verschillen

  • kritisch informatie naar boven halen en gebruiken om je doelen te bereiken

  • ervoor zorgen dat iemand het eens is met je mening, idee of voorstel

  • dingen voor elkaar krijgen, het gewenste resultaat bereiken

  • de behoeftes en belangen van anderen en de omgeving zien, én weten wat jouw invloed hierop is om dit te vertalen in advies

  • met overtuiging in het openbaar een helder en interessant verhaal houden

  • terugkijken op eigen ervaringen en daarvan leren

  • weten waar je naartoe wil en je doelen realiseren

  • oog hebben voor gezamenlijk doel en handelen in het belang van een organisatie, team of iemand anders

  • informatie en ideeën goed omzetten in begrijpelijke en overtuigende teksten

  • zelfstandig werken, problemen oplossen en alleen kunnen werken