Ga direct naar de content

Tekstrobot ChatGPT, wat kun je ermee?

21 februari 2023

Het gonst de afgelopen weken van ChatGPT. Kranten, radio, podcasts, praatprogramma’s schenken volop aandacht aan deze revolutionaire tekstrobot. Wat is het? En vooral, wat kun je er als patiëntenorganisatie mee?

Deel deze pagina:

ChatGPT is een innovatieve online toepassing die met kunstmatige intelligentie antwoord geeft op vragen. Een soort chatrobot, maar dan een geavanceerde. Hij geeft je geen voorgebakken antwoorden, maar schrijft à la minute originele teksten in natuurlijke taal. Alsof je met een mens praat. Hoe kan dat?

Geen kennis maar kansberekening

ChatGPT is getraind met enorme bergen tekst. Uit al die teksten leerde het hoe taal in elkaar steekt. Het begrijpt geen inhoud, maar werkt puur statistisch: het berekent razendsnel welk stukje tekst past bij welk ander stukje tekst binnen de context van een vraag. Dat verklaart de afkorting GPT: Generative (het genereert), Pre-trained (is getraind met teksten), Transformer (via een transformer-model weergegeven).

Blijven opletten

ChatGPT schrijft verrassend natuurlijke teksten. Daardoor lijkt wat er staat, correcte informatie. Maar let op: dat hoeft het niet te zijn. ChatGPT denkt niet en redeneert niet. Het plakt teksten die het eerder analyseerde aan elkaar.

Dat doet het zo goed dat inmiddels meer dan 100 miljoen mensen er gebruik van maken. En leraren zich de haren uit het hoofd trekken, omdat ze werkstukken gemaakt met ChatGPT vrijwel niet meer van ‘echt’ kunnen onderscheiden.

Kortom: de teksten die het maakt zijn redelijk bruikbaar, maar controleer altijd of de inhoud klopt. Gebruik ChatGPT vooral om inspiratie op te doen, een andere invalshoek te vinden of een begin te maken met je tekst.

Snelle schrijfhulp

ChatGPT is daarmee vooral een snelle schrijfhulp. Je stelt een vraag over een onderwerp en je krijgt een aardig stuk tekst om mee te beginnen. Je kunt bovendien vervolgvragen stellen. Voor verdieping, nadere uitleg, een kortere of langere versie, in een andere stijl… noem maar op.

Zie de kleine demonstratie, met 2 vragen aan ChatGPT hoe patiëntenorganisaties de tekstrobot kunnen gebruiken. De antwoorden namen we ongewijzigd over.

Vraag: Hoe kan een patiëntenorganisatie ChatGPT gebruiken om teksten voor de website en socials te maken?

Antwoord:“Een patiëntenorganisatie kan ChatGPT gebruiken om teksten voor hun website en sociale media te maken op de volgende manieren:

  1. Content Creation: ChatGPT kan gebruikt worden om informatieve artikelen en blogberichten te schrijven over verschillende onderwerpen die relevant zijn voor de patiënten van de organisatie.
  2. Social Media Posts: ChatGPT kan helpen bij het creëren van leuke, op de doelgroep gerichte posts voor sociale media, zoals Facebook, Instagram en Twitter.
  3. Productbeschrijvingen: ChatGPT kan helpen bij het schrijven van duidelijke en aantrekkelijke productbeschrijvingen voor bijvoorbeeld producten die verkocht worden door de patiëntenorganisatie.
  4. Nieuwsbrieven: ChatGPT kan helpen bij het schrijven van inhoudelijke en leesbare nieuwsbrieven voor patiënten en andere geïnteresseerden.

Door het gebruik van ChatGPT kunnen patiëntenorganisaties tijd besparen door deze taken snel en efficiënt uit te voeren, en tegelijkertijd kwalitatief hoogwaardige teksten en content te creëren.”

Juiste vraag

Redelijk algemene antwoorden nog. De kracht schuilt in het stellen van de juiste vragen. Weet ChatGPT welke we het beste kunnen stellen?

Vraag: Hoe stel ik ChatGPT een goede vraag om leuke content te creëren voor socials, die past bij de huisstijl van mijn organisatie?

  Antwoord: “Om ChatGPT te helpen leuke content te creëren die past bij de huisstijl van je organisatie, is het belangrijk om een goede vraag te stellen. Hier zijn enkele tips om een goede vraag te formuleren:

  1. Geef duidelijke richtlijnen voor de stijl van de tekst: beschrijf bijvoorbeeld de gewenste toon van de tekst (formeel, informeel, humoristisch), en verwijs naar de huisstijl van de organisatie.
  2. Vermeld specifieke onderwerpen: geef aan welke onderwerpen je graag in de tekst wilt opnemen, bijvoorbeeld het werk van de organisatie, evenementen of producten.
  3. Geef de doelgroep aan: beschrijf de doelgroep waarop de tekst gericht is, zodat ChatGPT de tekst kan aanpassen aan de taal en interesses van deze groep.
  4. Vraag om specifieke informatie: als je bijvoorbeeld een social media post wilt, vraag dan om een korte, opvallende en humoristische tekst.

Een voorbeeld van een goede vraag voor ChatGPT is bijvoorbeeld: "Kan je een korte en humoristische social media post schrijven voor onze Facebook pagina, gericht op onze patiënten, die past bij onze huisstijl en informeert over ons laatste evenement?"

Bewust samengesteld

Verbazingwekkend toch, als je bedenkt dat dit geen voorgebakken antwoord is, maar een originele tekst die een robot samenstelde. Bewust ‘samenstellen’ genoemd, want mogen we dit al schrijven noemen? Maakt niet zoveel uit, als het resultaat maar bevalt. Het blijft opletten, maar een goede hulp is het wel.

Zelf proberen?

Wil je ChatGPT eens proberen? Kijk op chat.openai.com. Het is nog gratis. Daardoor is het systeem vaak overbelast. Betalende gebruikers krijgen inmiddels voorrang.

Afbeeldingengenerator AI

Als je in Google zoekt op ‘AI afbeelding’ vind je verschillende gratis websites en apps waarmee je ook zelf afbeeldingen kunt genereren. Je voert tekst in, en het programma maakt er een plaatje van. Leuk om mee te spelen!  Bijvoorbeeld Canva en Imagen. Bovenstaand plaatje is gemaakt met Dall-e: met de tekst: 'Robot maakt tekst met ChatGPT'. Check wel even of je de plaatjes overal mag gebruiken.