Inhoud
Patiëntenorganisaties zijn voortdurend in ontwikkeling. Daar horen de nodige veranderingen bij zoals veranderingen in werkwijze, een nieuwe benadering van leden, nieuwe systemen of een nieuwe vergaderstructuur. Bij deze veranderingen wordt de menselijke kant soms vergeten. Deze cursus leert je om medewerkers en vrijwilligers enthousiast te maken voor deze veranderingen. Voor verandering is tijd en aandacht nodig. In deze cursus krijg je inzicht in hoe mensen doorgaans reageren op verandering. De trainers laten zien hoe je hier het beste mee kunt omgaan.
Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden.
Opzet
De cursus is gedeeltelijk online en gedeeltelijk op locatie. De 2 bijeenkomsten op locatie duren elk 4 uur, met daartussen ongeveer 2 tot 3 weken.
- Bijeenkomst 1: In deze interactieve sessie krijg je inzichten en handvatten over hoe je leiding geeft aan verandering. En hoe je mensen hierin meekrijgt.
- Bijeenkomst 2: In deze sessie gaan we in op je rol als veranderaar en de daarbij behorende veranderinterventies zoals: staande blijven bij tegendruk, gesprekken met teleurgestelde medewerkers, en andere lastige gesprekken voeren.
- Online voorbereiding van ongeveer een uur. Tussen de bijeenkomsten is er een online opdracht van ongeveer 45 minuten.
Je leert
- Met zelfvertrouwen veranderingen begeleiden.
- Je rol als veranderaar professioneel in kunnen vullen.
- Een methodiek leren waardoor je de reactie en weerstand van betrokkenen niet (meer) persoonlijk neemt.
Goede sfeer en herkenbare situaties. De trainers gaan goed in op vragen. Uitwisseling tussen cursisten heeft een meerwaarde.
Voor wie?
Vrijwilligerscoördinatoren en/of regiocoördinatoren van patiëntenorganisaties die te maken hebben met noodzakelijke veranderingen in de organisatie, omdat deze wil professionaliseren of groeien. Deelnemers houden zich zowel bezig met de organisatorische kant van de patiëntenorganisatie als met de relationele kant.
Mogelijk ook interessant
Naast cursussen biedt PGOsupport ook organisatieadvies.