Ga direct naar de content

Meer succes en plezier bij je organisatie met de juiste competenties

8 september 2023

Initiatiefrijk, creatief, analytisch, resultaatgericht, besluitvaardig… 28 van dit soort woorden staan sinds kort bij onze cursussen. Het zijn competenties. Ruben Bos, voormalig adviseur leren en ontwikkelen, legt uit waarom ze erbij staan, wat je ermee kunt en waarom competenties belangrijk zijn voor succes en plezier in je werk bij je patiëntenorganisatie.

Deel deze pagina:

“Stel, je wilt als patiëntenvertegenwoordiger meewerken aan een medische richtlijn”, zegt Ruben Bos. “Dan moet je goed weten hoe zo’n richtlijn tot stand komt. Maar met die kennis alleen red je het niet. Wil je wat bereiken in zo’n traject, moet je bijvoorbeeld ook goed kunnen luisteren, spreken voor een groep, overtuigen. Het zijn competenties die passen bij het werk van belangenbehartiger. Sinds kort vermelden we daarom bij elke cursus welke competenties aan bod komen.”

Kennis, kunde, houding, gedrag

Een competentie. Wat is dat eigenlijk? Er zijn veel definities. De ene is nog vager dan de andere. Het gaat in ieder geval niet alleen om wat je weet of kan. Maar ook hoe je die kennis en vaardigheden toepast. Het gedrag dat je vertoont in bepaalde situaties, mede door je houding en persoonlijke kenmerken. Denk aan de genoemde voorbeelden: analytisch, creatief, gespreksvaardig, resultaatgericht, initiatiefrijk… van die dingen.

Samen met organisaties rollen en competenties gematcht

Een belangenbehartiger heeft bijvoorbeeld andere competenties nodig dan een begeleider lotgenotencontact. En dat geldt voor elk werk dat je doet, voor elke rol die je bij een patiëntenorganisatie hebt.

We kwamen tot 28 competenties, die zijn verdeeld over 18 rollen die je bij een patiëntenorganisatie kunt onderscheiden.

Ruben: “We onderscheiden 18 rollen bij een patiëntenorganisatie. Voor elke rol heb je specifieke competenties nodig. Welke dat zijn, achterhaalden we samen met de organisaties. Zo stond collega Karin met een groot bord op het PGOsupport-congres. Mensen van patiëntenorganisaties vermeldden daarop welke competenties zij in hun werk belangrijk vinden. Ook spraken we met vrijwilligers en medewerkers. Gecombineerd met de input van een aantal trainers kwamen we tot 28 competenties, verdeeld over de rollen bij een patiëntenorganisatie.”

Bekijk de verschillende rollen en bijbehorende competenties.

patientenorganisatie speelt het competentiespel: welke competenties matchen met jouw rol?
Competentiespel op het congres: welke competenties matchen met jouw rol?

Kijk verder dan kennis en kunde

Mooi dat die labels er nu bij staan, maar wat is de bedoeling, wat kun je ermee?
“Hopelijk zet dit aan het denken om verder te kijken dan alleen de inhoud van een cursus. Welke competenties wil jij zelf of bij je team ontwikkelen? Voor nog meer succes en plezier in je werk.”

Opgeteld een complete opleiding

Onze cursussen staan niet op zichzelf. Doordat ze ook aandacht besteden aan de verschillende competenties, heb je opgeteld bijna een opleiding tot… bijvoorbeeld belangenbehartiger.
“Zeker”, beaamt Ruben, “er is een duidelijke samenhang tussen de cursussen. Juist in combinatie leiden ze deelnemers op om hun rol zo goed mogelijk te vervullen. En zo de impact van de organisatie te vergroten.”

We hopen dat dit ook aanzet om te kijken welke competenties je zelf of in een team wil ontwikkelen.

Bekijk de competenties

Benieuwd welke competenties je bij PGOsupport kunt ontwikkelen? Grasduin eens door de cursusagenda en ontdek het in de rechterkolom van elke cursusbeschrijving.

Bekijk ook het overzicht van alle rollen en bijbehorende competenties