Ga direct naar de content

8 tips: hoe bereik je meer jongeren?

30 november 2022

Hoe kun je als patiëntenorganisatie meer jongeren bereiken? Daar ging het online vragenuurtje van PGOsupport over op 22 november. Meer dan 30 verschillende patiëntenorganisaties namen deel en stelden hun prangende vragen. Eline van der Meulen, projectmedewerker van JongPIT, deelde talloze tips voor het beter bereiken van jongeren.

Deel deze pagina:

JongPIT is een stichting voor en door jongeren met een chronische, fysieke of psychische aandoening, in de leeftijd tussen 15 en 30 jaar. JongPIT is er voor leeftijdsspecifieke vragen en biedt informatie, lotgenotencontact en tips en tricks. JongPIT richt zicht niet op een specifieke aandoening, maar werkt juist aandoeningsoverstijgend.

Foto deelnemers online vragenuur jongeren bereiken
Deelnemers aan het online vragenuur

Heleen van Loenen, voorzitter van Patiëntengroep PXE: “Goed om te weten dat jullie bestaan. Ik zal voortaan jongeren ook doorverwijzen naar jullie”. Andersom geldt ook: jongeren weten vaak niet dat patiëntenorganisaties bestaan. Voor aandoeningsspecifieke vragen hebben patiëntenorganisaties juist weer een meerwaarde.

Kruisbestuiving

Maar hoe zorg je ervoor dat jongeren zich daar ook welkom voelen? Monique Ruegg van de Astma Vereniging: “We hebben verschillende activiteiten voor jongeren. De leeftijd 23-30 jaar bereiken we best goed. We gaan volgend jaar ook de website veranderen en meer op jongeren richten. We maken ook een mooie animatiefilm voor jongeren. Op social media gebruiken we altijd #JongPIT.  Misschien kan JongPIT in onze nieuwsbrief zich een keertje voorstellen en wat vertellen? Want veel jongeren kennen jullie nog niet.”

Het vragenuurtje vloog voorbij. Met allerlei mogelijkheden voor kruisbestuiving tussen JongPIT en patiëntenorganisaties: “We kunnen elkaar helpen en versterken. We vullen elkaar aan”.

Vraag: Hoe bereik je jongeren?

Karin Veldman van het Ichtyosis Netwerken:  “We hadden echt een leuke activiteit voor jongeren georganiseerd: een uitje naar het Upside Down, een interactief Instagrammuseum in Amsterdam. We hadden veel publiciteit gemaakt. Maar tot onze schrik kwamen er maar 2 jongeren. Hoe kan dat? Heb je soms tips? Hadden we dingen anders moeten doen? Tegelijk… die twee vonden het leuk, dus we gaan door.”foto eline van der meulen van jongpit

Eline van der Meulen erkent dat het niet altijd makkelijk is: "Wij organiseren zelf ook wel eens iets, dat een lage opkomst heeft’  Het vraagt vaak extra inspanning om jongeren wél bij je vereniging te betrekken. Realiseer je dat het voor jongeren ook heel spannend is om naar een activiteit te gaan waar je niet eerder bent geweest of niemand kent. Zeker als het te maken heeft met een aandoening…

Het is daarnaast ook een kwetsbare doelgroep. Wij houden altijd wel rekening met dat 30% onverwacht niet kan komen, door bijvoorbeeld energiegebrek, andere prioriteiten, ziekte, etc..."

Het vraagt vaak extra inspanning om jongeren wél bij je vereniging te betrekken.
Eline van der Meulen, JongPIT

Eline somt vervolgens een hele serie praktische tips op. Het is duidelijk dat ze deze vraag vaker heeft gehad. Aangevuld door tips van andere deelnemers:

8 tips: hoe trek je jongeren naar een jongerenactiviteit?

  1. Maak de activiteit lang van tevoren bekend. Maak veel publiciteit. Benoem hierbij dat je activiteit specifiek voor jongeren is.
  2. Vraag jongeren wat ze leuk vinden om te doen. Organiseer het samen met hen of laat het hen organiseren, en vraag hen meteen hun kennissen mee te nemen.
  3. Kies een goed bereikbare plek voor je activiteit, die ook goed toegankelijk is. En ook goed bereikbaar is voor jongeren die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer.
  4. Kies een goed tijdstip en goede dag. Soms is het net een ongelukkig tijdstip voor jongeren, vanwege school, studie of werk.
  5. Plaats de aankondiging of advertentie op plekken waar jongeren komen, gebruik de netwerken van jongeren. Vaak is dat online. Zorg dat het opvalt en het (qua taal en vormgeving) jongeren aanspreekt.
  6. In overleg kan JongPIT een activiteit ook bekend maken via hun social media kanalen (meer informatie via info@jongpit.nl).
  7. Vraag de jongeren die wél kwamen wat zij ervan vonden. Gebruik hun verhaal om anderen uit te nodigen. Vraag hen of ze anderen kennen die ook geïnteresseerd zijn.
  8. Als je jongeren nog helemaal niet bereikt hebt: ga naar plekken waar ze zijn, bijvoorbeeld jongerenevenementen. Of werk samen met (jongeren)organisaties die wel al jongeren bereiken.
Houd alles kort en krachtig, daar houden jongeren van.
Eline van der Meulen, JongPIT

Vraag: Hoe kun je beter aansluiten bij leefwereld van jongeren?

Een andere vraag die in de chat gesteld werd, was iets breder: ‘Hoe kun je aansluiten bij de leefwereld van jongeren?’ Deze tips kwamen voorbij in het vragenuurtje:

  1. Bedenk het samen met jongeren

    Vraag het jongeren zelf. Ga in gesprek. Wat vind je leuk om samen te doen? Waar heb jij behoefte aan? Wat speelt er bij jullie?
  2. campagneposter jongpit met een foto van een jonge vrouw en de tekst: wel een wil maar geen weg? Doe normaal!

    Doe het vanuit de behoefte van jongeren

    Belangrijke leeftijdsspecifieke onderwerpen waar JongPIT zich mee bezighoudt zijn bijvoorbeeld: uitgaan, relaties aangaan, hoe praat je over je aandoening, wat moet je regelen als je 18 wordt? Maar ook: hoe ga je fulltime naar school en kun je ook nog een leuk studentenleven hebben? Ook praktische vragen rond werk en inkomen: hoe vraag je een uitkering aan?  Een belangrijk onderwerp is ook:  leven met een aandoening, en acceptatie: "Je wil zo graag ‘normaal’ zijn op die leeftijd. Door contact met andere jongeren die hetzelfde meemaken voel jij je minder alleen”.
  3. Gebruik ervaringsverhalen van jongeren

    Of gebruik quotes waar jongeren zich in kunnen herkennen en waar ze steun uit kunnen halen.
  4. Het moet aanspreken en opvallen

    Gebruik het taalgebruik en de stijl van jongeren. Felle kleuren, foto’s van jongeren, korte filmpjes of een reel. “Open vragen zijn soms lastig om te beantwoorden. Korte polls waar je snel een antwoord kan aanklikken werken bijvoorbeeld al beter”. Alles kort en krachtig, daar houden jongeren van.

Over JongPIT

JongPIT is sinds 2 jaar actief en zet zich in voor de empowerment van jongeren door jongeren. PIT staat voor Perspectief, Inclusie en Talent. In totaal gaat het in Nederland om 1,3 miljoen jongeren met een chronische, fysieke of psychische aandoening. JongPIT geeft gevraagd en ongevraagd advies over het verhelpen van (systeem)drempels, en doet ook aan belangenbehartiging: 'de ervaringen van jongeren brengen we naar de politiek en overheden'. JongPIT begeleidt (tegen betaling) ook organisaties bij het borgen van de stem van jongeren in de organisatie. Lees meer op de website van JongPIT.

Online community

JongPIT bestaat uit een online community met 1.000 leden op een besloten groep op Facebook. Om de bekendheid te vergroten is de organisatie vooral actief op Instagram, Facebook en YouTube. Ook maakt JongPIT podcasts, die je kunt beluisteren via Spotify en de website. Daarnaast werkt JongPIT met 40 vrijwilligers, ofwel ‘JongPITters’. De vrijwilligers krijgen naast begeleiding ook een kleine vergoeding voor hun activiteiten. Zij worden ondersteund door enkele betaalde krachten.

JongPIT werkt voornamelijk online. Eline: “Het online werken, gestart in coronatijd, heeft voordelen voor jongeren. Het maakt het laagdrempeliger, omdat je dan niet hoeft te reizen, zeker voor jongeren met een energiebeperking.” Omdat het toch ook leuk is om elkaar ‘in het echt’ te ontmoeten, organiseert JongPIT 2 keer per jaar een JongPIT-dag ergens in het land. JongPIT is een stichting en kent geen lidmaatschap. Inkomsten werft ze uit opdrachten, advies en subsidies.  

Campagnemateriaal JongPIT: JongPit'ers tijdens een online overleg

Advies PGOsupport: impact en bereik vergroten

Als je als patiëntenorganisatie aan de slag wilt met het vergroten van je bereik (en impact) kan PGOsupport je daarbij helpen. PGOsupport wil jouw organisatie ook graag ondersteunen bij het bereiken van meer jongeren. Dus schroom niet om contact op te nemen. Ook als je deze vragen hebt: Hoe breng je de verschillende doelgroepen in kaart? Hoe kom je erachter wat de wensen en behoeftes van je achterban zijn? Hoe maak je een aansprekend verhaal voor een specifieke doelgroep?

Lees meer bij Advies Impact en bereik.