Ga direct naar de content

Jonge vrijwilligers betrekken, hoe doe je dat?

Meer jongeren boeien en binden aan je organisatie. Hoe doe je dat? PGOsupport liet jongeren zelf het antwoord vinden. Lees de tips uit het Kickstart-onderzoek.

Deel deze pagina:

Op zoek naar nieuwe oplossingen en frisse denkwijzen

Wie beter dan jongeren zelf kunnen onderzoek doen naar de vraag: wat zijn de randvoorwaarden waaronder jongeren zich willen binden aan een organisatie? Via Kickstart Your Social Impact gingen 4 jongeren in 2016 voor PGOsupport aan de slag om die vraag te beantwoorden. De 6 belangrijkste tips uit hun onderzoek lees je hieronder.

Marktonderzoek

Voor hun marktonderzoek hebben de jongeren veel gesprekken gevoerd. Natuurlijk met jongeren. Maar ook met vrijwilligersorganisaties in én buiten het veld. Zoals met De Vrijwilligers Centrale, Scouting Nederland en De Regenbooggroep, om te zien hoe zij jongeren betrekken. Ook hebben ze het imago van organisaties bij jongeren en omgekeerd onderzocht.

6 tips om jonge vrijwilligers te binden

De belangrijkste tips uit het onderzoek van de Kickstarters zetten we op een rij.

#1 Organiseer activiteiten door en voor jongeren

Zorg ervoor dat jongeren zich ook thuis voelen bij je organisatie door activiteiten speciaal voor hen te organiseren. Een aparte jongerenvereniging is niet nodig, een mix van oud en jong is prima.

#2 Social media zijn de kanalen bij uitstek van jongeren

Gebruik social media. Het zijn dé kanalen die jongeren gebruiken. Zorg voor een goede beheerder van online groepen, zoals op Facebook. Hou de groepen besloten.

#3 Speel in op behoeften van jonge vrijwilliger

Wil je jongeren als vrijwilliger? Voldoe aan hun behoeften: concrete taak, ruimte voor persoonlijke ontwikkeling (CV), flexibiliteit bij de uitvoering en een persoonlijke benadering.

#4 Hou jonge vrijwilligers vast met aandacht

Jonge vrijwilligers bind je door: goed naar ze te luisteren, ruimte te geven om nieuwe dingen te proberen, waardering te geven met woorden, een uitje, borrels of een attentie.

#5 Communiceer vanuit de jongere

Communiceer vooral niet vanuit de oudere die jong probeert te doen.

#6 Zorg voor een frisse uitstraling

Stoffigheid in woord en beeld schrikt af. Zorg voor een frisse uitstraling van de website en kies aansprekende woorden voor activiteiten.

Meer weten?

Neem contact op met
Nienke Oosting

Nienke Oosting

adviseur impact en bereik