Ga direct naar de content

Telemarketing verhoogt inkomsten voor patiëntenorganisaties

12 september 2019

Afgelopen juni verscheen mijn blog ‘Hoe je je contributie-inkomsten verdubbelt’ in onze nieuwsbrief. Hierin beschreef ik hoe ik meeluisterde met een telemarketingcampagne van een patiëntenorganisatie en hoorde hoe een lid zijn bijdrage verhoogde van 32,50 euro naar 1.200 euro per jaar.

Blog van Renske Noordhuis, voormalig adviseur fondsenwerving PGOsuppport.

Deel deze pagina:

Van mijn communicatiecollega’s hoorde ik later dat ruim de helft van onze nieuwsbrieflezers op het artikel klikte en – dat neem ik aan – met veel interesse mijn blog las. Aan mijn oproep aan het eind –  ‘wil je hier meer over weten, bel me dan’ – gaf niemand gehoor.

Stel dat leden hun lidmaatschap opzeggen als je belt

Waarom is dat toch? Zijn mensen bang om mij te bellen? Of misschien doodsbenauwd voor telemarketing? Ik snap het wel. Stel dat je zo’n campagne doet. Dat je al je leden of donateurs belt en in plaats van dat zij hun bijdrage verhogen, zeggen ze allemaal hun lidmaatschap op. Dan heb je helemaal niets meer.

Maar die angst is echt ongegrond. Onze ervaring leert dat bij alle campagnes die we tot nu toe gedaan hebben, bij zo’n 12 verschillende patiëntenorganisaties, zo’n 30 tot 35% van de mensen die we spreken zijn of haar bijdrage verhoogt met gemiddeld € 25,- op jaarbasis. Dat heeft te maken met de enorme betrokkenheid van leden en donateurs bij hun patiëntenorganisatie. Vanwege hun eigen aandoening, die van hun partner, kind, of andere naaste, zijn zij lid van deze club.

Hoe hoger de betrokkenheid, hoe meer mensen geneigd zijn om bij te dragen. Zij weten heel goed hoe belangrijk de organisatie is.

25.000 euro weggegooid

Fondsenwervend gezien is dat hartstikke interessant: hoe hoger de betrokkenheid, hoe meer mensen geneigd zijn om bij te dragen. Omdat zij heel goed weten hoe belangrijk het is dat deze organisatie er is. Voor henzelf, maar ook voor anderen.

Door mij niet te bellen en te horen wat deze actie voor jouw organisatie kan betekenen, gooi je voor een ledenbestand van 5.000 leden jaarlijks zo’n € 25.000,- weg. Over 5 jaar is dat € 125.000,-. Bedenk eens even wat je allemaal met dat geld kunt doen! Hoeveel mensen kun je daarmee helpen? 

En daar word ik verdrietig van: hoeveel mooie projecten er niet gerealiseerd worden omdat organisaties geen gebruik maken van dit soort campagnes. De kansen liggen voor het oprapen. Het enige wat je hoeft te doen, is mij bellen. Ik help je op weg.  

Voor niets gaat de zon op

Nu hoor ik je denken: ‘voor niets gaat de zon op, hoeveel kost zo’n actie mij?’ Gemiddeld kun je uitgaan van zo’n € 5,- per lid. Dus met 1.000 leden kost het je ongeveer € 5.000,-. Deze campagnes doen we met een 'return on investment' van 1. Dat betekent dat je het jaar ná de campagne je investering terugverdient, dan sta je als het ware weer op 0. Vanaf het tweede jaar gaat het echt lopen en krijg je dus – structureel – per jaar € 5.000,- extra geld binnen.

Je hoeft geen enorm ledenaantal te hebben om telemarketing in te zetten voor jouw organisatie. Het kan al vanaf zo'n 800 leden.

Je hoeft helemaal geen enorm ledenaantal te hebben om deze manier van werven in te zetten voor jouw organisatie. Het kan al vanaf zo’n 800 leden. Dat maakt dat een groot deel van alle patiëntenorganisaties – gezien hun leden- of donateursaantallen – in de basis geschikt is voor zo’n campagne.

Alles bij elkaar opgeteld kan ik niet anders dan deze blog hetzelfde afsluiten als mijn vorige: wil je meer over deze actie weten, bel me dan! Het is écht het telefoontje waard.

Lees ook de blog van Renske: Hoe je je contributie-inkomsten verdubbelt

Lees meer over telemarketing