Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon

De praktijk van patiëntenparticipatie in het ziekenhuis

Ziekenhuizen beseffen steeds meer dat patiëntenparticipatie belangrijk is. Sommige hebben zelfs een functionaris aangesteld om deze participatie op allerlei manieren en niveaus te stimuleren en bevorderen.

Waarom een speciale functionaris? Omdat het uiteindelijk gaat om de patiënt, die  steeds meer als ‘klant’ wordt gezien. Maar ook omdat juist patiënten kunnen helpen de zorg kwalitatief te verbeteren.

Wat zijn dat voor mensen, deze functionarissen? Wat doen zij precies? Met wie werken ze samen? Wat komen zij tegen in hun werk, worden zij voldoende gesteund om hun werk goed te kunnen doen? En hebben ze steun aan collega’s?

Het Participatiekompas interviewde de functionaris patiëntenparticipatie van 3 ziekenhuizen over de dagelijkse praktijk van hun werk:

  • Zonja de Klein van het Ommelander ziekenhuis te Groningen
  • Nicole Plum van het UMCU
  • Annemarie Kapteijns van het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis (AvL) te Amsterdam

Ook maken we kennis met Bea van Barlingen, een vrouw die al geruime tijd als patiënte participeert in zorgverbeteringstrajecten.

Lees het volledige artikel op het Participatiekompas.

Meer weten over inbreng cliëntenperspectief in zorg en wetenschap?

Neem contact op met Annemiek van Rensen

Bel of app Annemiek op 06 1216 6987