Ga direct naar de content

Vrijwilligersbeleid: vijf dingen die je moet regelen

1 februari 2023

De woorden ‘vrijwillig’ en ‘beleid’ lijken met elkaar in tegenspraak. Maar door kaders aan te geven, weten vrijwilliger en organisatie waarop ze kunnen rekenen. Adviseur patiëntenparticipatie Martine Versluijs noemt de 5 belangrijkste punten waar je in elk geval op moet letten.

Deel deze pagina:

1. Vrijwilligersbeleid

Vrijwilligersbeleid geeft een kader voor prettige samenwerking tussen vrijwilligers en de organisatie. Met dit beleid maak je duidelijk wat je van vrijwilligers verwacht en wat wederzijds rechten en plichten zijn. In het beleidsplan beschrijf je hoe je vrijwilligers werft, hoe je ze behoudt, hoe je ze waardeert en hoe je het vrijwilligerswerk in de organisatie coördineert. Meer weten over het opstellen van vrijwilligersbeleid? Je leert het in onze online module Vrijwilligersbeleid (kosteloos te volgen).

2. Contract

Vrijwilligerswerk kan niet zonder goede afspraken met elkaar! Het is heel gebruikelijk om in een vrijwilligerscontract zaken vast te leggen, zoals rechten en plichten, en behoeften die een vrijwilliger heeft. Je kunt eventueel gebruikmaken van deze  model-vrijwilligersovereenkomst (Word-bestand). 

3. Vergoeding

Duidelijkheid over vergoedingen waarop vrijwilligers aanspraak kunnen maken, is essentieel. Want als iemand zich belangeloos inzet betekent dat niet dat eventuele onkosten voor eigen rekening komen! De maximale belastingvrije vrijwilligersvergoeding is voor 2023 vastgesteld op €190,- per maand tot €1900,- per jaar. Meer informatie vind je op de website van de Belastingdienst. Lees meer over de vrijwilligersvergoeding.

Met duidelijke kaders houd je het voor je vrijwilligers én voor je organisatie leuk.
Martine Versluijs, adviseur patiëntenparticipatie

4. VOG

Uit een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) blijkt dat iemands (justitiële) verleden geen bezwaar vormt voor het vervullen van een specifieke taak of functie in de samenleving. Als je als organisatie besluit om je vrijwilligers naar een VOG te vragen, geeft dat geen verdere garantie dan dat er bij de start een VOG voor deze persoon is verleend. Ook daarna moet je als organisatie continu in het oog houden of de sfeer en het werkklimaat veilig zijn voor iedereen. Uiteindelijk is dat nog belangrijker dan het vragen om een VOG.

5. Klachtenregeling

Klachten zijn voor niemand leuk, maar waar gewerkt wordt, kan verschil van inzicht ontstaan. Het is belangrijk om bij onvrede zo snel mogelijk met elkaar in gesprek te gaan. En vooral: duidelijk te zijn over waar vrijwilligers terechtkunnen met een eventuele klacht.

PGOsupport heeft voor patiënten- en cliëntenorganisaties een model klachtenregeling opgesteld, die je eenvoudig kunt downloaden en geschikt kunt maken voor je eigen organisatie. Publiceer de eigen klachtenregeling en zorg ervoor dat die goed vindbaar is op je website!

Magazine PGOsupport

Dit artikel is verschenen in Supporter #14, mei 2023. Supporter is het magazine van PGOsupport. Wil je het ontvangen? Mail voor een abonnement je adresgegevens naar facilitair@pgosupport.nl. Dan sturen wij je het tijdschrift kosteloos toe. Lees meer over Supporter.

Meer weten?

Neem contact op met
Martine Versluijs

Martine Versluijs

adviseur patiëntenparticipatie