Ga direct naar de content

Vrijwilligersbeleid: vrijwilligers werven en behouden

Vrijwilligers zijn de zuurstof van iedere patiënten- en cliëntenorganisatie. Vrijwillige energie is er nog volop. Maar de vrijwilliger van tegenwoordig stelt andere eisen. Hoe werf je succesvol vrijwilligers en bestuursleden en hou je ze betrokken?

Deel deze pagina:

Volgens schattingen van het CBS doet bijna de helft van alle Nederlanders vrijwilligerswerk. Vrijwillige energie is en blijft er nog volop, maar de manier waarop je die kan inzetten, verandert continu.

Er zijn genoeg mensen die zich willen inzetten als dat past in hun volle agenda en aansluit bij hun wensen. Maar is je organisaties daar klaar voor? Is jouw organisatie flexibel, wendbaar en gedifferentieerd genoeg, om in te springen op de behoeften van vrijwilligers?

Klaar voor vrijwilligers?

Nog te vaak moeten vrijwilligers zich schikken naar het bestaande systeem in plaats van andersom. Om dat te voorkomen, is het beter om nieuwe vrijwilligers open te bevragen. Wat willen zij bijdragen? In welke vorm? Wat hopen ze bij je organisatie te vinden en te halen?

Vrijwilligers komen ook iets halen

Traditionele organisaties komen vaak meteen met een openstaande functie – zonder deze vragen te stellen. Daarmee persen ze vrijwilligers in hun eigen stramien en slaan ze de plank mis.

Probeer daarom echt in de schoenen van die vrijwilliger te gaan staan. Dan gaat het bruisen. Dan komt er nieuwe energie vrij en word je een organisatie waar mensen bij willen horen.

Aansluiten bij de behoeften en wensen van vrijwilligers is belangrijk. Net zoals het zichtbaar en aantrekkelijk maken van je organisatie.

Motieven voor vrijwilligerswerk

Er zijn 8 motieven om vrijwilligerswerk te doen. Soms is één motief dominant, meestal spelen meerdere motieven een rol:

1. Behoefte

  • "Ik wil nuttig zijn, het is duidelijk dat er een urgente vraag is."
  • "Ik wil op een podium en via de patiëntenorganisatie krijg ik die mogelijkheid."
  • "Ik wil nieuwe mensen leren kennen."

2. Verzoeken

  • "Ik ben persoonlijk gevraagd, ze hebben mij om mijn specifieke kennis nodig."

3. Kosten-baten

  • "De reiskosten naar de vergadering in Utrecht worden vergoed, aansluitend ga ik dan de stad in."
  • "Als vrijwilliger krijg ik actuele informatie uit de eerste hand."
  • "Ik krijg een opleiding waar ik echt wat aan heb voor mijn persoonlijke ontwikkeling."

4. Altruïsme, morele opvattingen

  • "Ik wil oprecht goed doen. Ik wil een goed mens zijn."

5. Reputatie

  • "Anderen zien dat ik een betrokken burger en een goed mens ben."

6. Psychologisch voordeel

  • "Als ik niet help voel ik me schuldig, als ik help voel ik me goed en/of heb ik rust."

7. Waarden

  • "Mijn inzet draagt bij aan verbeteringen, ik doe de dingen waarin ik geloof en die ik belangrijk vind."

8. Effectiviteit

  • "Mijn bijdrage heeft effect, ik zie dat er iets goeds mee gebeurt."

Online module

Volg kosteloos de online module Vrijwilligersbeleid van PGOsupport. Je leert in 30-45 minuten hoe je dankzij een goed beleid prettig werkt met vrijwilligers.

Goed vrijwilligersbeleid

Effectief vrijwilligers werven en ze vervolgens voor de organisatie behouden, vraagt om goed vrijwilligersbeleid zodat je organisatie ook over 10 jaar nog actief kan zijn. We zetten de belangrijkste tips op een rij:

Bron

Cijfers over vrijwilligerswerk (2020) op de website van het CBS

Meer weten?

Neem contact op met
Jolanda van Dijk

Jolanda van Dijk

adviseur organisatieontwikkeling

Lees meer