Ga direct naar de content

Gemeenteraadsverkiezingen #3: 4 laatste tips!

7 maart 2022

De gemeenteraadsverkiezingen zijn al op 16 maart. Dit biedt volop kansen om de belangen van jouw achterban onder de aandacht te brengen bij de gemeentepolitiek. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Marieke van Noort, adviseur bij PGOsupport, zit zelf nu bijna 8 jaar in de gemeenteraad van Woerden. Ze maakt de verkiezingen dus ook van de andere kant mee. Wat kunnen we daarvan leren? Deel 3 van een blogserie.

Deel deze pagina:

Het lijkt misschien wel heel erg laat, nu nog jouw onderwerp op de kaart zetten bij de gemeentepolitiek,  zo vlak voor de verkiezingen. De verkiezingsprogramma’s zijn allang af, de posters van politieke partijen hangen alweer en de flyers en meeneem-prullaria worden uitgedeeld op marktpleinen en winkelstraten.

En natuurlijk is dat voor het grootste deel helemaal waar. Het is het allerbeste om áltijd te werken aan warme relaties met lokale politici en hen met regelmaat te vertellen waar mensen met een beperking of chronische ziekte tegenaan lopen in de gemeente. En dat kan op veel verschillende manieren. En toch zijn er nu een paar extra kansen die je vooral moet grijpen.

Tip 1: ga naar verkiezingsdebatten

In iedere gemeente worden debatten georganiseerd in de aanloop naar de verkiezingen. Via lokale nieuwskanalen kan je de oproepen hiervoor vast vinden. Ga er vooral naar toe!
En als je ernaartoe gaat, bereid je inbreng voor:

  • Kies één knelpunt die je in gaat brengen (dat is niet makkelijk, lees mijn stappenplan om het juiste onderwerp te kiezen);
  • Bereid een paar zinnen voor om globaal te vertellen wat het knelpunt is;
  • Sluit af met een concrete vraag aan de politici in het debat: wat gaat ú doen om dit op te lossen?
  • Doe het met een optimistische houding. Jij hebt goede hoop  dat de politiek dit knelpunt op gaat lossen (en wees daar niet cynisch over…)

Je kan vooraf proberen om bij de organisator van het debat je vraag aan te kondigen. Dat kan in de dagen voor het debat, en vaak ook nog bij de ‘inloop’. De organisator kan je vertellen wanneer je vraag het beste past.

Tip 2: ga in gesprek op sociale media

De lokale politiek is in deze tijd nog drukker dan ze normaal al zijn op sociale media. Kijk hoe je hierbij kunt aansluiten. Veel partijen zeggen bijvoorbeeld ‘gewoon goede zorg’, of zoiets. Als jij een punt wil maken van wachtlijsten in de jeugdzorg, of het gebrek aan tijd van de thuiszorg, post dan – altijd openbaar – je knelpunt onder dit soort uitingen. Zeker weten dat de partij invoelend gaat reageren. Misschien laten ze meteen weten wat ze aan jouw probleem willen doen, en anders kan je erop doorvragen.

Tip 3: doe iets ludieks of unieks tijdens de campagne

Politieke partijen lopen op straat en zoeken zo de kiezers op. Je kan hen gerust vragen om aan jouw ludieke actie mee te doen, zonder hen faliekant voor schut te zetten natuurlijk. Zorg dat het goed is voor je warme relatie, maar zorg ook met deze actie dat het voor een uitspraak over jouw onderwerp zorgt! Bijvoorbeeld:

  • Organiseer op het centrale plein waar de politieke partijen op de laatste zaterdag voor de verkiezingen aan het flyeren zijn, een warme chocomel-opwarm-zitje voor politici. Natuurlijk mét een verplicht goed gesprek met ervaringsdeskundigen.
  • Maak een pamflet over je knelpunt, en laat dit tekenen door lijsttrekkers. Dit heeft meer succes als je het wel even aankondigt. Want dan kunnen ze het even met de woordvoerder op het onderwerp overleggen. En zorg voor media-aandacht voor  je getekende pamflet, mét vermelding van de partijen die tekenen.
  • Of ludieke acties op social media: maak een filmpje van iemand die vastloopt met zijn rolstoel, of iemand die een onbegrijpelijke brief van de gemeente probeert te lezen, tag alle politieke partijen in je bericht en vraag ze: Hoe helpt u deze inwoners weer op weg?  

Tip 4: houd politici aan hun uitspraken

Elk raadslid wil zich aan zijn of haar beloftes houden. Maar ik ken er veel die na 4 jaar toch moeten toegeven dat ze op sommige punten niet zo veel gedaan hebben als ze hadden gedacht. Inclusief ikzelf. Dus na de ontlokte uitspraken in het debat en op social media, kan je je richten op het in leven houden van die uitspraken. Het eerste en heel belangrijke moment is vlak na de verkiezingen: bij de coalitie-onderhandelingen.

Hopelijk zitten de partijen die de beloftes hebben gedaan aan tafel bij die onderhandelingen. Mail gerust om hen succes te wensen, en spreek daarbij de hoop uit dat het ze lukt om jouw onderwerp in het coalitieakkoord te krijgen. 

Als de partijen eruit zijn, wordt het coalitieakkoord gepresenteerd. Staat jouw onderwerp nu toch nog niet in het akkoord? Schakel dan de oppositiepartijen in die je eerder voor je hebt gewonnen: zij kunnen in het debat kritisch doorvragen en proberen het onderwerp alsnog op de agenda te krijgen. 

Ook na de verkiezingen moet je natuurlijk actief blijven en aandacht vragen voor je onderwerp. Maar grijp nu, in campagnetijd, die paar extra en unieke kansen met beide handen aan. Veel succes!

Ik vind het ontzettend leuk en leerzaam als je me laat weten hoe het bij jou in de gemeente gaat. Dus heb je een succesverhaal of is je actie juist mislukt? Mail of bel me gerust!

Meer weten?

Neem contact op met
Marieke van Noort

Marieke van Noort

adviseur regionale participatie