Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon
Jolanda van Dijk

Jolanda van Dijk

adviseur organisatieontwikkeling

Gewogen en te licht bevonden

De voorstelronde verloopt volgens plan. Om beurten wordt de informatie opgedist: de aandoening, het aantal leden/donateurs, het bereik en de hoeveelheid actieve vrijwilligers. Gevolgd door de vergelijkingsvragen en de rekenmachine. Hebben jullie een betaalde kracht/eigen pand/huisfonds? Hoeveel procent van de doelgroep vertegenwoordig je? Hoeveel procent van de leden is echt actief?

Vergelijkingsmateriaal

De conclusies worden razendsnel getrokken. “Ja, zo kan ik het ook. Als wij die luxe hadden”. Of: “die fase zijn wij al lang ontgroeid. Wij maken heel andere keuzes.” Of: “ja, met die aandoening is het geen kunst, bij ons…”

Vergelijken zonder er iets van te leren. De verklaring waarom de een het beter/minder doet dan de ander blijft oppervlakkig. Zonder dieper onderzoek naar werkelijke redenen of betekenis.
Een rituele dans en dan snel over tot de orde van de dag. Maar er blijft wel iets van hangen: de suggestie dat groter succesvoller en dus beter is.

Je ziet twee bomen naast elkaar staan. Ze lijken wat vorm betreft op elkaar, al is de stam van de linkerboom wat breder dan de rechterboom. De rechterboom is behangen met kleurige plakkaten (rood, groen, blauw, geel) met daarop teksten als: WORD LID! SUCCESVOL. DUURZAAM. INTERESSE? PROFESSIONEEL. AUTHENTIEK, 20.000 LEDEN. HIP. GROOT. STERK. BIJZONDER. De linkerboom heeft enkel een bordje WELKOM aan de takken hangen en verder zie je een boom vol bladeren, bloemen, maar je ziet er ook mensen in, een gitaar, een olifant, een krokodil, vogels, een schilderij, een hond, een konijn, een kat, ofwel: in die boom zie je van alles gebeuren en leven. Bij de boom met de plakkaten zie je niets anders dan bladeren achter de plakkaten verstopt. Op de stam van de ‘plakkaten-boom’ staat: Bel ons nu. Op de stam van de boom vol leven zie je niets geschreven staan, wel zit er een vogeltje op een tak te zingen.
Illustratie: Leontine Hoogeweegen, www.tienstekenlab.nl

Andere maatstaf

De top 3 van vragen die patiëntenorganisaties mij stellen is al jaren hetzelfde. Alleen de volgorde verschilt. Het gaat over meer leden, meer vrijwilligers en meer bestuursleden. Nummer 4 gaat over geld. Dat moet ook meer worden.
Wat maakt dat organisaties altijd maar meer willen? In het bedrijfsleven is het meer winst, in de non-profit gaat het over meer mensen. Waarom niet tevreden met wat je hebt? Waarom niet een andere maatstaf aanleggen?

Hoe heerlijk zou het zijn om te stoppen met al die spreadsheet-cijfers, om energie te stoppen in wat echt belangrijk is?

Jolanda van Dijk

Waarom meer?

Recent vroeg ik een bestuur: “Waarom meer leden?” Het antwoord luidde: “Dat moet van VWS.” En inderdaad, om in aanmerking te komen voor subsidie, zijn minimaal 100 betalende leden/donateurs nodig. Maar waarom dan meer?
Het werd even stil na mijn herhaalde vraag.
“Wat zou het opleveren als je tevreden zou zijn met het huidige ledenbestand?” Een diepe zucht klinkt. “Poe, dat zou een enorme opluchting betekenen.”

Stop

Iedereen kent de frustratie: ledencampagnes zonder veel resultaat, acties die meer kosten dan ze opleveren. Terwijl de essentie van een organisatie niet bestaat uit het verkrijgen van meer leden. Hoe heerlijk zou het zijn om te stoppen met al die spreadsheet-cijfers, om energie stoppen in wat echt belangrijk is? Bijvoorbeeld in de inhoud van een activiteit, de verbetering van de zorg, de langetermijnopbrengst voor een patiënt. Ik noem maar een paar dingen.

Andere meetlat

Blij zijn met de leden die je hebt. En daar samen mooie en belangwekkende dingen voor doen. Gericht op meer kwaliteit en meer inhoud. Dus toch meer, maar dan gericht op de intrinsieke waarden.
Het genoemde bestuur wil dit. Graag. Ze gaven mij een tip mee: Kunnen die voorstelrondjes bij PGOsupport dan anders? Want daar worden we langs de meetlat gelegd en te licht bevonden.”

Wil je ook stoppen met het eindeloos vinden van meer leden/vrijwilligers/geld en je vooral richten op de inhoud? Ik ga deze uitdaging graag met je aan. Neem gerust contact met me op.

Wil je je ook vooral richten op de inhoud?

Ik ga deze uitdaging graag met je aan. Neem gerust contact op met mij.

Bel of app mij op 06 3894 9836