Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon

5 tips om hoger te scoren in Google

Veel mensen gebruiken zoekmachines als Google om online informatie te vinden. Hoe zorg je dat de website van jouw organisatie bovenaan staat in de zoekresultaten?

Zoekmachineoptimalisatie (ook wel SEO – Search Engine Optimization) is belangrijk om je website vindbaar te maken. Goede inhoud, ofwel content, is daarbij essentieel. Hoe maak je je webteksten SEO-proof? Wij geven 5 tips voor een stap in de goede richting.

Tip 1: zoekwoorden bepalen

Zoekwoorden zijn woorden of woordcombinaties die mensen intikken als ze zoeken naar informatie op het web. Het zijn de vragen, behoeften en problemen van jouw bezoekers. Gebruik deze zoekwoorden in je teksten. Dan weet Google dat jouw site de informatie bevat die iemand zoekt. Hoe vind je die zoekwoorden?

  • Bedenk op welke woorden je gevonden wilt worden. Welke informatie bevat je site en welke zoekwoorden horen daarbij?
  • Duik in de webstatistieken. Daar kun je zien via welke zoekwoorden mensen op jouw website terecht zijn gekomen.

Tip 2: zoekwoorden gebruiken

Verwerk de zoekwoorden in je teksten. Er zijn geen strenge richtlijnen voor het gebruik hiervan. Zorg dat je teksten leesbaar en begrijpelijk blijven. Varieer met synoniemen. Je kunt naderhand uitproberen wat er gebeurt als je de zoekwoorden intikt op Google. Verschijnt je site of de betreffende webpagina niet hoog de zoekresultaten? Dan is er nog werk aan de winkel.

Tip 3: heldere koppenstructuur

Zorg dat iedere webpagina een heldere structuur heeft. De hoofdkop en de tussenkoppen geven aan wat de belangrijkste inhoudelijke punten van de pagina zijn. Een goede koppenstructuur leest als samenvatting van de pagina.

Is je artikel wat langer? Gebruik dan ook tussenkoppen. Niet alleen mensen, ook Google scant de koppen op je pagina's. Verwerk daarom ook zoekwoorden in de koppen.

Goede webteksten

Met goede webteksten verleid je niet alleen de zoekmachines, maar ook je doelgroep. In ons online college ‘Schrijven voor het web’ krijg je in een half uurtje praktische tips om je webteksten te verbeteren.

Tip 4: unieke paginatitels

De paginatitel of SEO-titel is niet zichtbaar op de webpagina zelf. Google neemt deze over als kopregel in de zoekresultaten. Met een sterke titel scoor je hoger in Google.

Een goede paginatitel geeft aan waar de pagina over gaat. Hij is rond de 60 karakters inclusief spaties. Een te lange paginatitel wordt namelijk afgebroken in de zoekresultaten. De eerste woorden zijn het belangrijkst. Plaat het relevante zoekwoord daarom zo mogelijk vooraan in de paginatitel.

Tip 5: een heldere samenvatting

Een meta-omschrijving is ook niet zichtbaar op de website. Net als de SEO-titel gebruikt Google deze in de zoekresultaten. De meta-omschrijving is een samenvatting van wat mensen kunnen verwachten op de pagina. Hou een lengte aan van 150 karakters inclusief spaties. Zo'n meta-omschrijving is vooral van belang op pagina's die geen echte lead hebben, zoals de homepage of een navigatiepagina.

Voor de meer inhoudelijke pagina's is het vooral van belang dat de lead, het stukje tekst dat na de titel komt, de belangrijkste boodschap van je pagina bevat. Als er geen meta-omschrijvng is tonen zoekmachines namelijk vaak deze lead in de zoekresultaten. Wees je daarvan bewust.

Cursus zoekmachineoptimalisatie

Wil jij ook leren hoger te scoren met je organisatiewebsite? Wij geven regelmatig de cursus Zoekmachineoptimalisatie. Meld je aan of laat weten dat je belangstelling hebt. Dan berichten wij je als de cursus weer gepland is.

Heb je vragen over je website?

Neem contact op met Marjo Zijp

Bel of app mij op 06 4073 4446