Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon

5 tips om hoger te scoren in Google

Veel mensen gebruiken zoekmachines als Google om online informatie te vinden. Hoe zorg je dat de website van jouw organisatie hoger scoort in de zoekresultaten? Lees onze tips.

Zoekmachineoptimalisatie (ook wel SEO – Search Engine Optimization) is belangrijk om je website vindbaar te maken. Goede inhoud, ofwel content, is daarbij essentieel. Hoe maak je je webteksten SEO-proof? Wij geven 5 tips voor een stap in de goede richting.

Tip 1: goede webteksten

Met goede webteksten verleid je niet alleen de zoekmachines, maar ook je doelgroep. Een goede webtekst is afgestemd op je doelgroep en is overzichtelijk. Met een duidelijke structuur en een heldere schrijfstijl. In ons online college ‘Schrijven voor het web’ krijg je in een half uurtje praktische tips om je webteksten te verbeteren.

Tip 2: heldere koppenstructuur

Zorg dat iedere webpagina een heldere structuur heeft. De koppen geven aan wat de belangrijkste inhoudelijke punten van de pagina zijn. Een goede koppenstructuur leest als samenvatting van de pagina.

Is je artikel wat langer? Gebruik dan naast hoofdkoppen ook tussenkoppen. Niet alleen mensen scannen een tekst op koppen, ook Google scant je webpagina's hierop. Verwerk daarom ook zoekwoorden in de koppen (zie tip 3).

Tip 3: gebruik zoekwoorden

Zoekwoorden zijn woorden of een combinatie van woorden die mensen intikken als ze zoeken naar informatie op het web. Het zijn de vragen, behoeften en problemen van jouw bezoekers. Gebruik deze zoekwoorden in je teksten. Dan weet Google dat jouw site de informatie bevat die iemand zoekt.

Hoe vind je de juiste zoekwoorden?

  • Bedenk op welke woorden je gevonden wilt worden. Welke informatie bevat je site en welke zoekwoorden horen daarbij?
  • Duik in de webstatistieken. Daar kun je zien via welke zoekwoorden mensen op jouw website terecht zijn gekomen.

Tip 4: unieke paginatitels

De paginatitel of SEO-titel is niet zichtbaar op de webpagina zelf. Google neemt deze over als kopregel in de zoekresultaten. Met een sterke titel scoor je hoger in Google.

Een goede paginatitel geeft aan waar de pagina over gaat. Hij is rond de 60 karakters lang, inclusief spaties. Een te lange paginatitel wordt afgebroken in de zoekresultaten.

De eerste woorden van je paginatitel zijn het belangrijkst. Plaats het relevante zoekwoord daarom zo mogelijk vooraan in de paginatitel.

Tip 5: een heldere samenvatting

De meta-omschrijving is een samenvatting van wat mensen kunnen verwachten op de pagina. Net als de paginatitel is de omschrijving niet zichtbaar op de website. Google gebruikt deze alleen in de zoekresultaten. Houd een lengte aan van 150 karakters inclusief spaties.

De meta-omschrijving is vooral van belang op pagina's die geen echte lead hebben, zoals de homepage of een navigatiepagina. Voor de meer inhoudelijke pagina's is het belangrijk dat de lead, het stukje tekst dat na de titel komt, de belangrijkste boodschap van je pagina bevat. Zoekmachines tonen namelijk vaak de lead in de zoekresultaten, zeker als een meta-omschrijving ontbreekt. Wees je daarvan bewust.

Cursus zoekmachineoptimalisatie

Wil jij ook leren om hoger te scoren met je organisatiewebsite? Op woensdag 8 april geven wij weer de cursus Zoekmachineoptimalisatie.

Heb je vragen over je website?

Neem contact op met Marjo Zijp

Bel of app mij op 06 4073 4446