Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon

Beheren = beheersen van Facebookgroepen

Facebookgroepen zijn fantastisch om ervaring en kennis uit te wisselen. Voor lotgenotencontact, om (potentiële) leden te binden en boeien.

Naarmate zo'n discussiegroep groeit, groeien soms ook de negatieve berichten. Hoe ga je daarmee om? Hoe hou je de Facebookgroep van je organisatie leuk en effectief?

Een mooi instrument

Met een (besloten) Facebookgroep heeft je organisatie een mooi instrument in handen voor lotgenotencontact. In discussies wisselen de leden van de groep kennis en ervaring uit. Dat gaat meestal goed, maar soms verschijnen er negatieve berichten.

Discussie over discussiegroepen

In de LinkedIngroep van PGOsupport is ook gediscussieerd over het beheer van Facebookgroepen. Hoe ga je om met negatieve berichten, met mensen die foute adviezen geven? En hoeveel menskracht kost dat?

We vatten de belangrijkste perikelen en tips samen.

Facebookperikelen

Wat zijn zoal de uitdagingen waar Facebookbeheerders voor staan? Dat zijn gelukkig uitzonderingen. Hou vooral voor ogen dat Facebook juist veel voordelen biedt.

  • Van boze reacties tot scheldpartijen
  • Onwaarheden
  • Foute medische adviezen
  • Negatieve uitlatingen over anderen (mensen en organisaties)
  • Reclame, spam

Selectie aan de poort

Hoe voorkom je deze perikelen zo veel mogelijk? Om te beginnen scheelt het wanneer de groep besloten is. Daarmee hou je 'onbevoegden' buiten de deur.

Een aantal organisaties gaat een stap verder. Zij bekijken voor toelating eerst de profielen van de aanmelders. Bij twijfel zoeken ze eerst contact. Anderen sturen aanmelders eerst een privébericht met een paar vragen. Zicht op de deelnemers, privacy en veiligheid stellen zij boven toegankelijkheid.

Stel regels op

Gouden tip voor rust in discussiegroepen:

  • Stel regels op en leef ze na. Vooral de ervaren organisaties, met soms wel 5.000 of meer deelnemers aan hun Facebookgroep, weten dat regels noodzakelijk zijn. Een aantal voorbeeldregels vind je onder dit artikel.
  • Nog een tip: discussieer niet in de groep over de regels, hooguit via privéberichten.

Censuur

Hoewel censuur tegen de etiquette van sociale media indruist, ontkom je er soms niet aan. De meeste organisaties melden dat ze gescheld en onwaarheden verwijderen. De afzender krijgt meestal een waarschuwing via een privébericht. Bij herhaaldelijk overtreden van de groepsregels volgt verwijdering uit de groep. Zo accepteert een aantal organisaties in berichten alleen hyperlinks ter verduidelijking naar betrouwbare bronnen. Dit is om reclame te voorkomen. Andere accepteren helemaal geen links, eenvoudig omdat controle te veel werk is.

Foute adviezen nuanceren

Over berichten met foute adviezen denken organisaties verschillend. Sommigen menen dat lezers zelf wel kunnen bepalen wat juist is. Anderen vinden dit wel een bezwaar voor hun leden. Beheerders kunnen in ieder geval nuanceren door bijvoorbeeld de mening van de organisatie erbij te geven. Komen er klachten over foute adviezen, omdat groepsleden er onzeker van worden, dan is ingrijpen natuurlijk gewenst.

Vertrouw op zelfcorrectie

Gelukkig zijn negatieve berichten eerder uitzondering dan regel. Een organisatie constateert dat deelnemers meestal zelfcorrigerend optreden. Zodra een groepslid buiten het boekje gaat, is er altijd wel iemand die deze persoon tot de orde roept. Ingrijpen blijkt slechts in uitzonderlijke gevallen noodzakelijk.

Beheer kost tijd en menskracht

Het beheren, ook wel modereren genoemd, van Facebookgroepen vraagt al met al tijd en aandacht. Organisaties melden dat zij 1 tot wel 5 beheerders inzetten. Daarbij varieert het aantal groepsleden van 350 tot 5.000. Handig is als meerdere beheerders onderling goed contact houden. Een organisatie regelt dit via WhatsApp. Maar dat kan natuurlijk ook heel goed via een geheime Facebookgroep. Gedeelde ervaringen zijn dan makkelijker terug te vinden.

Voorbeeldregels

De Prikkelbare Darm Syndroom Belangenvereniging (PDSB) heeft de spelregels voor haar Facebookgroep op papier gezet en deelt deze graag met collega-organisaties.

Jouw ervaring?

Heb jij ervaring met het beheer van een Facebookgroep? Deel jouw kennis met collega-organisaties in de LinkedIn-groep van PGOsupport.

Ben je geïnteresseerd in een bijeenkomst om de kneepjes van het vak te leren en uit te wisselen met andere Facebook- en forumbeheerders van patiënten- en gehandicaptenorganisaties?

Neem dan contact op met Karin Hoek, adviseur leren en ontwikkelen.