Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden

Tips van de toppers

Topscorers uit de social media top 10 delen hun belangrijkste tips voor meer succes.

Sinds 2013 maken we tweemaal per jaar een top 10 van patiëntenorganisaties op social media. 7 organisaties die regelmatig in de top 10 staan, deelden hun succesgeheimen tijdens de bijeenkomst op 2 november 2017.

De belangrijkste tips van de toppers op een rij.

Borstkankervereniging Nederland (BVN)

#7 top 10 juni 2017
Bianca Lamme besteedt bij BVN minimaal een uur per dag aan contentmanagement voor social media. Daarnaast monitort ze dagelijks de reacties. Voor meer interactie, meer naamsbekendheid en meer leden. Een campagne in oktober met een goodiebag bij lidmaatschap leverde meer dan 30 nieuwe leden op. Andere tips van BVN:

  • Een goed beeld zegt meer dan woorden
  • Gebruik zoekwoorden van de site ook in berichten op social media
  • Voer campagnes en herhaal ze

Prikkelbare Darm Syndroom Belangenvereniging (PDSB)

#9 top 10 november 2017 en #3 top 5 vrijwilligersorganisaties
Dyana Loehr, bestuurslid digitale voorlichting/webmaster/social media, beheert Twitter en de openbare Facebookpagina. Samen met 4 collega’s beheert zij de besloten Facebookgroep. Dyana besteedt 2 tot 6 uur per week aan de social media van PDSB. Belangrijkste doel is dat mensen goede voorlichting krijgen en lotgenoten vinden. Meer bekendheid over de klachten en de organisatie zijn andere doelen. Tips van PDSB:

  • Koppel Facebook, Twitter en Instagram niet aan elkaar
  • Plaats minimaal 1 bericht per dag
  • Stel vragen of geef opdrachten voor interactie

Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA)

#4 top 10 november 2017
Henri Mandemaker, besteedt 1 tot 1,5 uur per dag aan social media van NVA. Reageren op berichten doet hij daarnaast tussen de bedrijven door. Vooral om meer mensen te bereiken en te betrekken. Dat lukt goed, want het aantal volgers is groter dan het aantal leden. Tips van NVA:

  • Zorg dat je relevant bent
  • Adverteren op Facebook werkt goed voor evenementen. Maar minder voor ledenwerving, gebruik daarvoor AdWords
  • Meet het resultaat van Facebookcampagnes met een pixelcode achter de bestelpagina

Stichting Hematon

#10 top 10 van november 2017 en #4 top 5 vrijwilligersorganisaties.
Atie Frederiks beheert voor Hematon de Facebookpagina en 6 besloten groepen, naast Twitter en LinkedIn. Samen met zo’n 12 vrijwilligers, per pagina/groep zo’n 1,5 uur per dag. De besloten groepen vervangen inmiddels het forum en zijn uitsluitend bedoeld voor lotgenotencontact. Andere doelen met social media zijn: meer leden en naamsbekendheid. Enkele tips van Hematon:

  • Gebruik bij meerdere beheerders een geheime Facebookgroep voor onderlinge afstemming
  • Gebruik Facebook als bron voor ervaringsverhalen in bijvoorbeeld je magazine, voor interactie en het peilen van meningen (polls)
  • Volg de trainingen social media bij PGOsupport en overweeg een maatwerkcursus online lotgenotencontact

Crohn en Colitis Ulcerosa Vereniging Nederland (CCUVN)

#3 top 10 november 2017
Petra Tap, communicatieadviseur, besteedt zo’n 4 uur per week aan social media voor CCUVN. Daarnaast monitort 1 vrijwilliger de reacties in het weekend. Naast de Facebookpagina heeft CCUVN 3 besloten groepen. Hiervoor zijn vijf vrijwilligers gemiddeld 1,5 uur per week actief. Adverteren doen ze niet. Wel voeren ze jaarlijks de IBDcampagne tijdens Wereld IBD-dag. Die was 1 keer trending topic. Sinds kort zijn ze ook gestart op Instagram. Enkele tips van CCUVN:

  • Blijf vernieuwen, want succes uit het verleden…
  • Stel spelregels en weekschema’s op
  • Zorg goed voor (soms zwaarbelaste) beheerders

Stichting Gilles de la Tourette

#7 top 10 november 2017, #2 top 5 vrijwilligersorganisaties
Laura Beljaars beheert 1 tot 1,5 uur per week de social media van de stichting in haar eentje. Ze werkt daarbij veel vooruit. Voor lotgenotencontact zijn er 4 besloten Facebookgroepen. Twitter zet ze vooral in voor professionals om basisinformatie te delen. Facebook alleen voor patiënten. Met adviezen, tips en een hart onder de riem. Ultieme doel is het stigma weg te werken. Tips van Stichting Gilles de la Tourette:

  • Gebruik het beheerprogramma Hootsuite om vooruit te werken/plannen
  • Gebruik de paginabeheer-app van Facebook om te structureren
  • Organisatiebrochures leveren stof voor talloze tijdloze berichten

Stichting Alzheimer Nederland

#1 top 10 december 2016, juni en november 2017
Mariël van Dasler, communicatieadviseur, besteedt wekelijks 8 uur aan social media voor Alzheimer Nederland. Een deel van het werk is uitbesteed. Met een duidelijke doelgroepenbenadering per kanaal, voor online zichtbaarheid, bereik, positief imago en betrokkenheid. Resultaat: 3 keer op rij nummer 1 en wederom flinke groei in volgers (opnieuw 10.000 erbij op Facebook sinds de vorige meting). Tips van Alzheimer Nederland:

  • Maak een contentstrategie (wie benader je met wel doel via welk kanaal)
  • Haak in op de actualiteit
  • Test en verbeter voortdurend

Top 10 november 2017

Bekijk onze social media top 10 van november 2017

Deel dit artikel

Wil je ook meer succes met social media?

Volg een cursus. Kijk in ons cursusoverzicht. Of heb je een vraag? Neem contact op met Minou Stouten.